علـــــــومــــــیها

بزرگترین سایت علمی

علـــــــومــــــیها

بزرگترین سایت علمی

پرنده بهشتی

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۰۲:۲۴ ب.ظ

وقتی گلهای جادویی اش بر ساقه های کشیده آن می نشینند چون پرنده ای می شود که سر بر آسمان دارد. آن قدر زیبا و دل انگیز

که به بهشت نسبتش داده اند.

اما واقعیت این است که از بهشت نیامده و انتخاب این اسم فقط به لحاظ زیبایی گلهای رنگ به رنگ آن می باشد که چون مرغی سبکبال است. پرنده بهشتی، از جنوب آفریقا به همه کشورها سفر کرده و اینک مهمان ماست. ارتفاع ساقه های آن از یک متر متجاوز است.

رنگ برگهای آن سبز روشن بوده و گلهایش نارنجی و آبی هستند. پرنده بهشتی گیاه آپارتمانی گران قیمتی است که گلهای بریده آن به صورت شاخه گل یا همراه با گلدسته های زیبا به فروش می رسد. آن قدر زیباست که حتی یک شاخه گل آن برای تزیین یک دسته گل و شکل دادن به آن کفایت می کند.

بر خلاف بسیاری از گلهای بریده که عمرشان زود تمام می شود، شاخه گلهای پرنده بهشتی عمر زیادی دارند.

مشخصات گیاه شناسی

نام علمی: استرلیتزیا STRELITZIA

خانواده موزاسه MUSACEAE

همان گونه که از نام خانوادگی آن پیداست با موز قوم و خویشی دارد. به طور کلی پنج گونه پرنده بهشتی شناسایی و نامگذاری گشته اند. پرنده بهشتی یک گیاه دائمی و همیشه سبز است که در کشور ما به صورت گیاه آپارتمانی در داخل ساختمان و یا در گلخانه ها نگهداری می شود.

مراقبتهای لازم

گرما:

به طور کلی گرما را دوست دارد. در زمستان دمایی معادل پانزده درجه سانتی گراد کافی است اما در فصول دیگر باید گرما را افزایش داد.

نور:

آن را در محل سایه روشن قرار دهید. اجازه بدهید در زمستان نور مستقیم خورشید را ببیند. در این فصل می تواند در پشت پنجره های آفتابگیر قرار داشته باشد، اما در تابستان فاصله گلدان را تا پنجره بیشتر کنید.

کودپاشی:

فقط در فصول گرم به کود شیمیایی نیاز پیدا می کند. از اوائل بهار تا اوائل پاییز به این کار اقدام نمایید. هر هفته یک بار و آن هم هر بار فقط دو گرم کود شیمیایی را در آب حل نموده و پای آن بریزید.

خاک:

خاک بایدازنظرمواد غذایی غنی باشد. در تهیه خاک برای این گیاه از مقداری ماسه هم استفاده کنید تا زهکش مناسبی داشته باشد.

آبیاری:

خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید خاک خشک شود. هر بار که ملاحظه فرمودید خاک در حال خشک شدن است، فقط با یک لیوان آب آن را مرطوب کنید.

تکثیر و ازدیاد:

در صورتی پرنده بهشتی را تکثیر می کنیم که کاملاً قوی و پر رشد باشد. در انواع پیر در کنار بوته اصلی بوته های کوچکی سبز می شوند. در فصل بهار یا تابستان، این نهالهای جوان را همراه با مقداری ریشه از پایه اصلی جدا می کنیم و در گلدان دیگری می کاریم. به این ترتیب پرنده بهشتی تکثیر می شود.

در صورت دسترسی به بذر این گیاه، می توان در بهار آن را به خاک سپرد. درجه حرارت مناسب برای کاشت بذر 18 تا 21 درجه سانتی گراد است.

البته ما برای خانواده هایی که دوستدار تکثیر آن هستند روش

تقسیم بوته را پیشنهاد می کنیم، چون ساده تر و بی دردسرتر است.

نکات دیگر در مورد

نگهداری پرنده بهشتی:

1ـ در سردترین روزهای سال هم نباید درجه حرارت از پانزده درجه سانتی گراد کمتر شود. نسبت به سرما حساسیت زیادی دارد و اگر درجه حرارت به سه درجه سانتی گراد برسد پرنده بهشتی می میرد.

2ـ در صورتی که به وسیله کاشت بذر تکثیر شود، بعد از کاشت بذر سه ماه به طول می انجامد که بذر سبز شود. در سالهای اول و دوم، رشد آنچنانی ندارد؛ اما از سال سوم رشد خود را آغاز می کند، و در سال هفتم گل می دهد.

3ـ برای تکثیر به روش تقسیم بوته از پایه های قوی ده گیاه مستقل می توانیم برداشت کنیم. سه سال طول می کشد تا این بوته های جوان به گل بروند و از هر پایه شش گل می توان برداشت نمود.

4ـ گلدان پرنده بهشتی باید عمیق باشد، گلدانی را انتخاب کنید که حداقل پنجاه سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

5ـ حدودا در مردادماه این گیاه کاملاً غیرفعال می شود و یک استراحت کوتاه دارد. در این هنگام برای چند روزی از آبیاری گلدان و اضافه نمودن کود شیمیایی به آن خودداری نمایید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۶
sajad dargahi