علـــــــومــــــیها

بزرگترین سایت علمی

علـــــــومــــــیها

بزرگترین سایت علمی

دانستنی های جالب در مورد پشه ها

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۰۲:۲۹ ب.ظ

تابحال براتون پیش اومده که به چیزهای جالب در مورد پشه ها فکر کنید ؟ البته به غیر از انتقال بیماری مالاریا ! در این مطلب قصد داریم دانستنی های جالبی رو در مورد پشه ها با شما در میون بگذاریم . پس با ما همراه باشید .

شاید قبلا هم شنیده باشید که تنها پشه های ماده هستند که نیش میزنند و پشه های نر ، خونخواری نمی کنند ! پشه های ماده انسان و حیوانات رو برای بدست آوردن خون اونها نیش میزنند ولی برای زنده ماندن به خون احتیاجی ندارند . خون منبع پروتئین بسیار غنی برای پشه است و پشه ماده برای اینکه پروتئین مورد نیاز برای تخمگذاری رو تامین کنه نیش میزنه!

پشه ها مانند سایر حشرات ، خونسرد هستند و میتونند دمایی در حدود ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند ولی در دمای پایین تر از ۳۰ درجه سانتی گراد دوام ندارند ، این بدین معنی است که کشورهایی که تابستان سرد دارند از نعمت نیش پشه ها در شب بی بهره اند !

مانند زنبورها ، پشه ها هم گرده افشانی می کنند ، گرچه ما اونها رو به عنوان مزاحم های شب و نیش زن ! میشناسیم ، ولی برای باروری و بقای نسل گیاهان و گلها خیلی مؤثر هستند ، پشه های نر مواد غذایی مورد نیاز خودشون رو از شهد گیاهان تامین می کنند برای همین هم هست که نیش نمی زنند!

محل مناسب برای زاد و ولد پشه ها ، آبگیرها و آبهای راکد هست . اونها در آبگیرها و برکه ها ، لجن زارها و مکانهایی که با آب باران پر شده اند تخم گذاری میکنند . پس اگه منزل شما از چنین جاهایی دور باشه احتمالا با پشه های خیلی کمتری سر و کار خواهید داشت .

آیا میدونستید که پشه ها با بو کشیدن شکار خودشون رو پیدا میکنند؟! جاذب های شیمیایی و گرمایی به همراه دی اکسیدکربن از مهمترین عوامل جذب کننده پشه ها هستند . تمام پستانداران در فرآیند تنفس ، دی اکسیدکربن رو به بیرون میفرستند و همین مساله باعث میشه تا پشه ها به سادگی جایی که شما قرار گرفتید رو پیدا کنند ! پس اگه بتونید نفس نکشید نیش نمیخورید !!

پشه ها گونه های متفاوتی دارند ولی روند تکامل در همه اونها یکسان هست که به ترتیب شامل تخم ، شفیره ، لارو و درنهایت پشه بالغ هست . در برخی از گونه ها برحسب شرایط فصلی ، ممکنه یک پشه تا مدت ۵ سال در حالت تخم باقی بمونه و به شفیره تبدیل نشه !

برای اکثر پشه ها ، انسان هدف اصلی نیست ، بلکه انتخاب اول اونها قورباغه ، پرندگان ، اسب ها و سایر پستانداران هستند . همچنین پشه ها غذای پرندگان ، ماهی ها و سایر حشرات رو تشکیل میدهند .

در یک ثانیه ، یک پشه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ بار بال میزنه و پشه ی نر ، پشه ماده رو از طریق گوش دادن به صدای بال زدن اونها تشخیص میدهند و انتخاب می کنند .

پشه ماده بیش از یک بار نیش میزنه ، وقتی برای بار اول نیش زد مرحله توسعه و تکامل تخم ها انجام میشه و بعد از این مرحله پشه میتونه تا ۲۵۰ تخم بگذاره ، سپس به سراغ قربانی بعدی میره تا نیشش بزنه!! به طور میانگین یک پشه ماده بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تخم در دوران زندگی ۳ تا ۱۰۰ روزه اش میگذاره در حالی که یک پشه نر حداکثر ۲۰ روز زندگی میکنه!!

وزن یک پشه معادل ۰/۰۰۱ گرم هست . مکان های تاریک رو بسیار دوست دارند و به اونها جذب میشوند برای همین اگر میخواهید کمتر نیش بخورید در منزل لباس روشن بپوشید . خارشی که بعد از نیش خوردن از پشه ها احساس میکنید به دلیل یک واکنش حساسیتی آلرژیک هست که بدن در برابر بزاق پشه انجام میده .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۶
sajad dargahi